Vid tjänstebilen
Sasha och Tim Hibbins vid deras "tjänstebil", en Volvo 142 bas av 1974 års modell.


Den som under de senaste säsongerna följt TV-programmet Sen kväll med Luuk, TV4:s talkshow med vältalige Kristian Luuk, har också fått stifta bekantskap med journalistwannabearna Tim Hibbins och Sasha. Men vad är det egentligen för bil de åker omkring i? Det är en Volvo 142 bas anno 1974!

Tim Hibbins (spelad av Felix Herngren) och Sasha (spelad av just Sasha) fick i början av sin karriär i uppdrag att utforska det nya Sverige. Det blev klippningar med hatten på, nattliga dykningar, besök på caféer, försök att hamna i fängelse med mera.

Till dessa äventyr behövdes en passande bil, som passade ihop med Hibbins och Sashas rollkaraktärer. Initialt var tanken att försöka skaffa fram en högerstyrd Volvo 140, men då tidsmariginalen var knapp blev det istället en 1974 års Volvo 142 som rullat dryga 30000 mil, och som kanske inte var så vacker på ytan men som fungerat bra mekaniskt (bortsett från en ispropp i 30 graders kyla som höll på att kosta undertecknad och tre kamrater fötterna medans andra satt i värmen och fikade, defekt huvudbromscylinder, läckande bensintank samt kärvande frambromsar).

Bilen är en 142:a i basutförande, dvs det enklaste utförande man 1974 kunde beställa en Volvo 140 i. Den saknas till exempel invändig klocka, de bakre sidorutorna är inte öppningsbara, fälgarna har de gamla ovala hålen istället för de mer fyrkantiga som kom 1971. Vidare är inte grillens över- och underliggande ribbor kromfärgade och slutligen är klädseln av ett väsentligt enklare slag än en som satt i de Luxe-bilarna.


Förberedelser för filmning pågår. Platsen är Ringvägen på Söder i Stockholm. Rakt över bilen ses Sasha och Hibbins samtala om kommande äventyr.

Hibbins och Sashas 142:a är en tidig 74:a, tagen i trafik första gången den 18 oktober 1973 då den såldes av Biva i Linköping. Fram till dags dato har den haft sex ägare inräknat bilhandlare. Huvudsakligen verkar den ha rullat i södra Stockholm. I februari år 2002 var den nära att gå skrotdöden till mötes på en skrot i Stockholm. Varför den lämnades in på skrot är inte klart, men enligt kvitton som fanns kvar i bilen gjordes året innan en ganska kostsam rostlagning i framvagnen. Möjligen kan man tänka sig att ägaren resonerat så att "nu får bilen rulla ett år till, sedan blir det skroten". När bilen köptes ut från skroten lagades en nummerskyltslampa bak, en strålkastare byttes. Därefter blev det blankt papper och sedan dess har den besiktigats tre gånger (fyra gånger om man räknar in den gång Sashas försök att muta sig igenom med hjälp av en flaska sprit) och rullat över 3000 mil.

Visst börjar dock tidens tand att märkas. Golvets högra del skulle behöva en del svets liksom reservhjulsbaljorna. Grenrörspackningen har varit trasig över två år vilket gett ett klassiskt flapprande. Inredning har sett sina bästa dagar, vindrutan är sprucken efter ett stenskott på raksträckan på riksväg 73 förbi ICA Maxi i Haninge. Men rullar gör den, åtminstone fram till januari 2006 då innevarande besiktningsperiod tar slut. Vad bilen får för öde efter det är okänt! Dock kommer vi sannolikt att få se den i TV-rutan ett antal gånger till, och därigenom är den "för alltid i ljust minne bevarad"!

Diverse klickbara bilder:


Ingen direkt skönhet kanske. Kromlisten på dörren saknas, fläcktyfusen börjar göra sig på mind etc. 74:ans stora och karakteristiska stötfångare kallades för övrigt ljugarbänkar.

Bakpartiet är inte heller direkt välpolerat. Istället syns klart och tydligt vart bensinen runnit då det "pytsat över" vid diverse dunktankningar.

Emblemet "142" avslöjar att detta är en bas. Annars hade det stått antingen de luxe eller kanske till och med grand luxe.

Listen på bakstammen flög all världens väg vid en inspelning då luckan frusit fast.

Bilen finns med i Svenska Volvo 140-klubben. Några Hedman hedders har den däremot inte...

Sliten och välanvänd förarmiljö. Golvmattorna kommer från en Nissan! :-)

Stolarna är så slut, att de på sina ställen tejpats ihop i klädseln.

TV-känt godispapper. Sitter dock där av en särskild anledning: fönsterhissmekanismen har rostat sönder, så godispappret klämmer fast rutan och håller den på plats. Tack till Maria för allt frenetiskt arbete med detta arrangemang! :-)

Lätt smutsigt motorrum. Under min tid har huvudbromscylindern bytts ut, samt även generatorn och förgasaren. Förgasaren är av modell enkel Stromberg.

 
Några nya bilder:

Förberedelser inför inspelning.

Snart tagning.

Sasha på Volvons baklucka.

Volvons solskydd är numer signerade...

...av dem båda.

Trevliga länkar:


Tim Hibbins efter Dan Bäckman
(Aftonbladet)

Tar över showen
(Intervju med Sasha från tidningen Värnpliktsnytt)

"Jag vill att det ska vara gamla svenska traditioner"
(Intervju med Sasha på TV4:s hemsida)

"Sen kväll med Luuk blir bara sämre"
(Norrländska socialdemokraten recenserar)

Felix Herngren
(Korta fakta)

Sen kväll med Luuk
(Programmets egen hemsida hos TV4)

Disclaimer: Den här hemsidan har inte ett dugg med TV4 att göra, och de står på intet sätt bakom denna sida, eller innehållet på den.
Sidan har funnits på webben sedan 11 oktober 2004.

 


Page Counter

Thomas Näsström